Nieuws

Energieleveranciers als voetbalsponsor

Advertentie

 

19 december 2018

Ze duiken steeds vaker op in het betaalde voetbal: energieleveranciers die als sponsor fungeren. Het lijkt er steeds meer op dat dit een goede combinatie is en dat beide partijen er voordeel van hebben. In dit artikel gaan we dieper in op de vraag: waarom vinden energieleveranciers het betaalde voetbal zo interessant?

 

 

Welke energieleveranciers sponsoren voetbalclubs?

In Nederlandse eredivisie is een drietal energieleveranciers actief als sponsor van een voetbalclub. Zo heeft landskampioen PSV Energiedirect als sponsor en prijkt Feyenoord met energieleverancier Qurrent op de borst. Heerenveen heeft een sponsorovereenkomst met zonne- energieleverancier Groen Leven. Een divisie lager heeft FC Twente Pure Energie als shirtsponsor en Almere City doet het met HIT als hoofdsponsor. Dat is een collectief van ondernemers dat onder meer energie verkoopt. In het buitenland komen we onder andere de Russische energieleverancier Gazprom tegen die het Duitse Schalke 04 sponsort.

 

Wat levert het de clubs op?

De clubs incasseren maar al te graag de miljoenen die energieleveranciers in de club stoppen. Energiedirect betaalt PSV per seizoen zeker zes tot zeven miljoen euro, terwijl Qurrent ieder jaar 4,5 zes miljoen aan Feyenoord overmaakt. Er zijn dit jaar tot nu toe 12.000 Feyenoordsupporters klant geworden bij Qurrent. Een gemiddeld huishouden is ongeveer 1500 euro aan energie kwijt per jaar. De marge op energie is ongeveer tien procent. Dat betekent dat Qurrent tot nu toe nog maar 1,8 miljoen euro heeft binnengeharkt als hoofdsponsor. Als je als energieleverancier dus iets terug wilt zien van het sponsorschap, is iedere nieuwe klant er een.

 

Wat levert het de supporter op?

De supporter kan vaak aantrekkelijke kortingen of leuke presentjes tegemoet zien van de energieleverancier. De Feyenoordsupporter ontvangt bijvoorbeeld 250 euro korting als hij een contract afsluit bij Qurrent. Bij PSV krijg je van Energiedirect tien procent korting in de fan store en Groenleven legt er bij Heerenveen de nadruk op dat het een groene leverancier is. Dat het ook wel eens mis kan gaan, ondervonden de supporters van NEC, dat uitkomt in de eerste divisie, dit jaar. Hun energiesponsor Energieflex ging failliet.

 

Is het voor de supporter wel zo aantrekkelijk?

Je moet je als supporter afvragen of deze aanbiedingen werkelijk zo aantrekkelijk zijn als ze lijken. Met een goede vergelijkingssite kun je alle energieleveranciers vergelijken met elkaar. Ten eerste heb je dan een overzicht van alle energieleveranciers en niet van een. Ten tweede valt er dan nog veel meer voordeel te behalen dan die tien procent korting in de fan shop of een gratis shirt. Tenzij je zo verslingert bent aan je club dat je ook blindelings vertrouwen hebt in de hoofdsponsor, kan het geen kwaad om ook even bij een andere energieleverancier te kijken.

 

Waarom vinden energieleveranciers het betaalde voetbal zo interessant?

Er zijn pakweg vijftig energieleveranciers in Nederland. De grote drie: Nuon, Essent en Eneco hebben zoveel klanten dat zij in principe niet aan sponsoring hoeven te doen. Echter, voor de kleinere energiebedrijven is vergroting van de naamsbekendheid heel belangrijk. Zij zien het betaalde voetbal als een uitstekend platform om hun naamsbekendheid te vergroten. Het betaalde voetbal wordt iedere week op televisie uitgezonden (en herhaald). Ook is er nog altijd de grote achterban die de clubs hebben en daar vallen nog veel potentiële klanten vandaan te halen.